جشنواره سراسري تشكلهاي دانشجويي با نام افسرجوان

 جایگاه و اهمیت بسزای جنبش های دانشجویی و نقش آن در بروز و ظهور توانمندی نخبگان دانشجویی و حضور تاثیر گذار این نهاد ها در سطح دانشگاه ها و حتی فضای عمومی جامعه بر کسی پوشیده نیست. به نظر مي رسد جشنواره تشكل های دانشجویی، عرصه اي براي حضور تشكل ها و عرضه توانمندي هايشان باشد. البته بايد تاكيد نمود كه هدف اصلي طرح؛ شناساندن تشكلهاي دانشجويي در فضايي سياسي، اجتماعي و رسانه اي مي باشد تا زمينه هاي لازم جهت تقويت جنبش دانشجويي و شكوفايي آنان فراهم آيد. اين شناسايي مستلزم بهره گيري از فرصتي همچون جشنواره است تا در عين متشكل نمودن فعالين تشكلها، نسبت به تاثير رسانه اي و سياسي آنان نيز اقدام گردد.

 

اهداف
1-شناسايي توانمندي و قابليت‌هاي تشكل‌ها و شناساندن آن به جامعة فرهنگي سياسي كشور.
2-شناسايي نخبگان دانشجو و گردآوري اطلاعات مربوط به آنان.
3-معرفي تشكلهاي دانشجويي برتر در زمينه هاي گوناگون سياسي و فرهنگي.
4-انتقال تجربيات و توانمندي‌هاي موفقِ تشكل‌ها و خلق ايده‌هاي نو.
5-ايجاد فضاي صميمانه در راستاي وفاق تشكل‌ها از طريق مباحثه و فعاليت آنان در جشنواره.
6-ایجاد روحیه خودباوری در بین تشکلهای دانشجویی
ضرورت ها
1-پويايي تشكلها و ايجاد رقابت سالم در بين تشكلها
2-ايجاد ارتباط بين فعالين دانشجويي
3-ايجاد فضايي مناسب براي ايجاد شناخت متقابل ميان مسئولان كشوري و تشكل هاي دانشجويي؛ به ويژه مسئولان فرهنگي، سياسي، دانشگاهي؛ روساي دانشگاهها و مسئولين دفاتر نهاد
  ابعاد اجرایی جشنواره
1- نمايشگاه توانمندي هاي تشكلهاي دانشجويي
در واقع جشنواره تشكلهاي دانشجويي، به عنوان محملي براي حضور فعالين بدنه دانشجويي کشور تدارک دیده شده است. در عين حال بايد با تمام امكانات، زمينه هاي حضور شخصيت هاي سياسي فكري و اجرايي كشور از قبيل؛ روساي قوا، وزرا، نمايندگان مجلس،‌ نخبگان جامعه و ... را برای حضور و بازدید از جشنواره فراهم نمود. چرا كه عرضه توانمندي هاي تشكلهاي دانشجويي، فرصتي است براي ايجاد يك فضاي تعامل سياسي فرهنگي كه مي تواند بسيار مورد توجه رسانه ها قرار گيرد. در ذيل قسمت ها و اشكال نمايشگاه به طور خلاصه مورد اشاره قرار مي گيرد: 
-ایجاد غرفه توانمندی‌های تشکل‌ها؛ 
سهميه بندي غرفه ها به اين شكل خواهد بود كه به هر استان(به جز استان تهران- یک غرفه به تناسب تشکلهای شرکت کننده و وسعت استان اختصاص می یابد و در آن غرفه ها، تشکلهای دانشجویی هر استان به معرفی آثار خود می پردازند. همچنین برای استان تهران بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالت خواه دانشجویی، اتحادیه اول و دوم و سوم دانشگاه آزاد  هرکدامیکغرفهدرنظرگرفته می شود؛ 5 عدد غرفه نیز برای بخش های نمایشی جشنواره درنظر گرفته می شود که مجموعا 43 غرفه وجود خواهد داشت. قابل ذکر است که تشکل های شرکت کننده در جشنواره می بایست برای هر غرفه 2 متصدی لحاظ نمایند.
2- موضوع جشنواره: تولیدات و محصولات تشکلهای دانشجویی
- قالب هایی که در آن جشنواره برگزار می گردد به شرح ذیل می باشد: 
1. فیلم و صوت 2.عکس 3.پوستر 4.مستند سازی 5.نقاشی 6.کاریکاتور، 7.نشریه 8. جزوه های مطالعاتی 9.کتاب 10.بیانیه ها 11.پاورپوینت 12.کلیپ 13.نرم افزار 14.بروشور 15.اینفوگرافی 16.سایت، 17.وبلاگ 18.نشریهالکترونیک 19.تندیس 20.نمایشگاهها (تابلوهای تصویری- 21.یادواره ها 22.اختراعات علمی و سایر قالب هایی که در عناوين فوق قرار نگرفته اند. 
 اهم محورهایی که می توانند در قالب های فوق الذکر قرار بگیرند به شرح ذیل می باشد: 
1- مطالبات مقام معظم رهبري از تشكلها در زمینه ی کرسی های آزاداندیشی، تولید علم، آرمانگرایی با نگاه به واقعیت ها، اخلاق تشکیلاتی، عدالت اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصادی و...
2- بيداري اسلامي، جنبش هاي سياسي ديني خاورميانه، آينده تحولات
3- تبيين فرهنگ اقتصاد اسلامي در زمينه هاي كار و توليد ايراني و جهاد اقتصادي
4- حجاب و عفاف و نقش زنان در جامعه، فمنیسم و آثارآن 
5-برنامه ها و طرح هاي مذهبي جهت ارتقا فضاي ديني دانشگاهها(بویژه فعالیت های قرآنی-
 6- فعاليت هاي آموزشي نظیر سيرهاي مطالعاتي هدفمند در زمينه هاي؛ مهدويت، زندگي و مبارزات ائمه(ع)، جامعه قرآني، ولايت فقيه، سبك زندگي اسلامي، جنبش دانشجویی، جریان شناسی فرهنگی سیاسی، فلسفه، كلام و عرفان اسلامي، تاريخ معاصر و ... ، راه اندازي كتابخانه هاي تخصصي و مراكز مطالعاتي در تشكلها
7- فعالیتهای بین المللی و ارتباط با تشکلها و اتحادیه های دانشجویی جهان اسلام و برگزاری برنامه های بین المللی
8- جنگ نرم در حوزه های اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و...
9- جریان شناسی رسانه های داخلی و خارجی
10- تبیین اندیشه های سیاسی عرفانی امام و رهبری 
لذا از تشکل های دانشجویی تقاضا می شود که محصولات خود را (نظیر فیلم، عکس، نرم افزار، کلیپ، کتاب و...- در هریک از محورهای دهگانه مذکور ارائه دهند.
- غرفه هاي نمايشي؛ در نهايت بايد يادآور شد كه؛ به دليل اينكه نمايشگاه فوق، ممكن است از جذابيت هاي بصري بي بهره باشد تلاش مي شود تا با همكاري موسسات و گروههاي فرهنگي غرفه هاي نمايشي تدارك ديده شود تا زمينه جذب بدنه دانشجويي به نمايشگاه نيز فراهم آيد. برگزاري غرفه‌هاي نمايشگاهي با موضوعات پيشنهادي زير: 
جنگ نرم: معرفي ابزارها و فعاليت هاي عرصه جنگ نرم؛ مانند آنچه در نمايشگاه جبهه معارض انقلاب اسلامي كه توسط سازمان تبليغات اسلامي در سال های گذشته برگزار گرديد.
سايبر: فضاي مجازي و تأثير آن بر تحولات اجتماعي 
تاريخ جنبش دانشجويي در قاب تصوير، فيلم و مستند
غرفه هاي فروش محصولات فرهنگي، ديني قرآني نظير كتاب، سي دي و ...
-معيارهاي انتخاب تشكل های برتر
دبيرخانه جشنواره در نظر دارد به محصولات و تولیدات ارائه شده در جشنواره بر اساس معیارهای مورد نظر که توسط هیئت داوران مشخص می شود؛ امتیازدهی کند و تشکل های برتر  براساساینمحصولاتانتخابشوند. همچنینبرایارزیابیمحصولاتبهشکلوسیعتر،فرمهاینظرسنجیتهیهمیشودکهدرآن بازدیدکنندگانجشنوارهسهمحصولبرتررامعرفیکردهوهیئتداوراندرامتیازدهی،ایننظراترا اعمال خواهند کرد. 
برخی از معیارهای مورد نظر برای امتیازدهی در ذیل آورده شده است: 
- داشتن محصولات یا قالب های ذکر شده
- نوآوری و کیفیت  تولیداتومحصولات
- توجه به موضوعات جدید و مورد نیاز جامعه و انقلاب اسلامی نظیر:
حجاب و عفاف، سبک زندگی، مهدویت و چالش های پیش رو در این حوزه، بیداری اسلامی، اقتصاد اسلامی وحمایت از تولید ملی، جنبش های دینی و سیاسی خاورمیانه و آینده تحولات منطقه، جنبش نرم افزاری
 جوایز جشنواره:
- هزینه سفر معنوی حج عمره
- هزینه سفر عتبات عالیات
- سکه بهار آزادی
- لپ تاپ
- تبلت و گوشی تلفن همراه
- بسته فرهنگی
 
- زمان بندي اجرايي جشنواره
مهلت ارسال آثار و محصولات: 10 دی ماه
بررسی و احراز صلاحیت آثار ارسالی: 1 بهمن ماه
برگزاري جشنواره:   بهمنماه 1392
 و من ا.. التوفیق